Internet to źródło nieograniczonej wiedzy, użytecznych stron pozwalających na zakupy online, komunikację społeczną, zarządzania finansami. Przez internet pracujemy, uczymy się i w internecie poszukujemy też rozrywki.
Nic dziwnego, że szukamy tu również rozrywki, bo nasze cyfrowe życie stało się ważnym elementem egzystencji. Przyjrzyjmy się właśnie rozrywce w internecie, bo ostatnie lata przyniosły rozkwit wielu elementów tego rodzaju rozrywki. Poznajmy, jak wygląda współczesna rozrywka w internecie, przykłady gier i sposobu ich dystrybucji.
Kasyna online – emocje i gry pełne adrenaliny
Jako pierwsze przychodzą na myśl kasyna online, to dziedzina rozwijająca się w błyskawicznym tempie. Swoje triumfy branża świętuje dzięki zastąpieniu rozrywki w stacjonarnych placówkach na tę w kasyna online. To wprowadziło gry kasynowe pod strzechy i pozwoliło na korzystanie z nich zwykłemu Kowalskiemu, nawet gdy jego zasoby finansowe nie są duże.
Raport „Online Gambling Market Report 2024-2029” wykazuje, że wartość globalnego onlinowego rynku hazardowego w 2024 roku wyniósł 93,26 miliarda USD, a prognoza do roku 2029 przewiduje, że wartość ta wzrośnie do 153,21 miliarda USD.
Jak grzyby po deszczu powstają też platformy porównujące kasyna online, na których gracz może porównać ich atrakcyjność, bo recenzje poszczególnych kasyn online opracowują eksperci Kasynos.Online.
A gry, które stymulują wyobraźnię graczy to automaty, ruletka, blackjack i poker. W kasynie wyróżnić można bardzo popularne pozycje:
- Book of Dead — automat od Play’n GO, w którym gracz wciela się w poszukiwacza przygód eksplorującego egipskie grobowce w poszukiwaniu mitycznej księgi.
- Starburst od NetEnt — prosty o dużej dynamice automat i bajecznej kolorystyce z motywami kosmicznymi.
- Gonzo’s Quest — przygodowy automat, gdzie konkwistador poszukuje legendarnego miasta El Dorado. Gra pochodzi od NetEnt .
Gry wieloosobowe i e-sport – wspólna zabawa i rywalizacja
„Fortnite”, „League of Legends” i „Counter-Strike: Global Offensive” (CS:GO) to gry podbijające internet i z roku na rok przyciągające coraz więcej graczy, liczną widownię i sponsorów. Raport MarketsandMarkets określił wartość rynku e-sportu w 2024 roku na 2,22 miliarda dolarów i prognozuje, że do roku 2029 wartość ta wzrośnie do 6,51 miliarda dolarów.
Również e-sport, jak każda rozrywka w internecie (choć w przypadku e-sportu największe wydarzenia e-sportowe to stacjonarne wydarzenia) ma pozycje, które szczególnie podbiły serca graczy:
- League of Legends (LoL) — najważniejsza pozycja gier e-sportowych, jej turniej LoL World Championship jest oglądany przez miliony widzów, przyciąga najlepszych światowych graczy i hojnych sponsorów, dość dodać, że zwycięzca turnieju 2024, drużyna T1 (dawniej SK Telecom T1) zdobyła 450 000 USD i stanowiło to 20% puli wszystkich nagród.
- Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) – z prestiżowymi zawodami ESL One czy PGL Major. Drużyny wcielające się w terrorystów i antyterrorystów rywalizują ze sobą w różnych trybach gry. Ta dynamiczna rozgrywka w 2024 roku przyciągała miesięcznie do od 700 000 do 900 000 aktywnych graczy, a szczytowe momenty rejestrowały nawet więcej niż 1,5 miliona graczy.
- Fortnite — to gra, która rozpoczęła swoje życie jako gra casualowa, ale ze względu na duże zainteresowanie graczy szybko przekształciła się w pozycję e-sportową. Tu również odbywają się turnieje, z których najważniejszym jest Fortnite World Cup z planowaną pulą nagród 2025 w wysokości 8 milionów dolarów
Gry logiczne i quizy online – rozrywka, która rozwija
Ale rozrywka w internecie gry wykracza poza gry komercyjne. Wiele osób potrzebuje nie tyle emocji dotyczących wielkich wygranych, ile po prostu towarzyskiego spotkania i spędzenia czasu ze znajomymi przy atrakcyjnej rozrywce. Przykładami takiej rozrywki są rozwijające umysł gry na platformach, które pozwalają na grę w pojedynkę lub w kilka osób.
- Wordle — gra słowna rozwijająca umiejętność logicznego myślenia i dedukcji oraz poszerzająca zasób słownictwa. Gracz odgaduje tu pięcioliterowe słowo dnia.
- Lumosity — gra o tyle ciekawa, że dostosowuje poziom trudności do gracza. Aplikacja została stworzona we współpracy z naukowcami i poprawia zdolności poznawcze w formie dobrej zabawy, trenując pamięć, szybkość reakcji i uwagę.
- Kahoot! — platforma quizowa o interaktywnym charakterze wykorzystywana w szkoleniach i edukacji. Użytkownik ma możliwość skorzystania z testów z różnych dziedzin życia, grając samodzielnie lub z przyjaciółmi i trenując podczas zabawy refleks, zdolność kojarzenia faktów i pamięć.
- Quizwanie — gra mobilna pozwalająca na rywalizację w quizach z różnych kategorii. Pięć rund tematycznych nie tylko wyłania zwycięzcę, ale też poszerza wiedzę, uczy strategicznego myślenia i pobudza ciekawość świata.
Gry te przyciągają również uwagę lekarzy, o grze Lumosity – Dr. Michael Merzenich, neurobiolog powiedział: „Trening mózgu może poprawić funkcje poznawcze, a aplikacje takie jak Lumosity oferują narzędzia do codziennej stymulacji umysłowej.”
Podsumowanie
Nie sposób wymienić wszystkich form rozrywki, które można czerpać z najrozmaitszych platform i aplikacji internetowych. Ich mnogość daje pewność, że każdy, kto szuka dla siebie odpowiedniej rozrywki, znajdzie ją i będzie mógł wybrać taką właśnie, której oczekuje, która jest odpowiednia ze względu na zainteresowania, aktualne potrzeby i nastrój.
Internet daje nieograniczone możliwości znalezienia rozrywki spokojnej, dla jednego gracza, dynamicznej dla rywalizujących drużyn, czy zaciętych rozgrywek o wysokie wygrane.
Ważne jest, aby określić swoje preferencje, bo internet oferuje zarówno rozrywkę przynoszącą relaks i ukojenie, jak i formy podnoszące poziom adrenaliny, a także pozycje, które mają charakter edukacyjny, kształcący, wymagający wymyślenia rozwiązania, kształtujący rozmaite umiejętności.
Łatwość dostępu czyni gry internetowe bardzo powszechnymi, a jednocześnie fakt, że są to pozycje dostępne z pozycji wielu nośników: komputery, tablety, laptopy, smartfony, sprawia, że zasięg, dostępność i wiedza o poszczególnych interesujących pozycjach szybko się rozpowszechnia.