Jesteś na lotniku, cieszysz się na podróż, ale Twój lot okazuje się być opóźniony lub co gorsza – odwołany? Przeczytaj, kiedy – i w jakiej kwocie – będzie Ci przysługiwało prawo do odszkodowania. 

Zasady dotyczące wypłaty odszkodowań dla pasażerów, których loty zostały opóźnione lub odwołane, reguluje Rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Jego celem jest ochrona interesów konsumentów oraz zapewnienie wysokiego poziomu ochrony pasażerów. 

Odszkodowanie za opóźniony lot

Chociaż opóźnienie lotu potrafi zepsuć wyjazd i nastręczyć kłopotów, warto pamiętać, że nie każde opóźnienie będzie uprawniało podróżnych do wystąpienia o odszkodowanie. Zasadniczo tylko loty, których opóźnienie wynosi:

– dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1 500 kilometrów;

– trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1 500 a 3 500 kilometrów;

– cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów. 

Co jednak ważne, czas liczony jest nie od planowanego startu, a względem planowego przylotu do miejsca docelowego. Oznacza to, że nawet jeśli samolot wystartuje o czasie nieprzekraczającym wskazanych powyżej godzin opóźnienia – ale z uwagi na problemy po drodze – wyląduje w miejscu przeznaczenia później niż 2, 3 lub 4 godziny po planowym przylocie, odszkodowanie będzie się pasażerowi należało. 

Mimo, iż wielkość opóźnienia ma znaczenie dla ustalenia prawa do odszkodowania, to dla wyznaczenia wysokości odszkodowania nie będzie liczyło się to, czy lot opóźniono o 3,5 godziny czy 6 godzin. Rozporządzenie precyzyjnie wyznacza wysokość odszkodowania w oparciu o długość lotu. O tym mogą przeczytać Państwo dalej w niniejszym tekście. 

Odszkodowanie za odwołany lot

Nic nie psuje podróży bardziej, aniżeli odwołanie lotu. Jeśli o tym fakcie pasażerowie dowiadują się z uzasadnionym wyprzedzeniem, mogą wystąpić o zwrot kosztów za bilety oraz podjąć próbę „przebukowania” lotu. Sytuacja ma się jednak gorzej, gdy o odwołaniu lotu dowiadujemy się na kilka dni przed lub będąc już na lotnisku. Co zrobić w takiej sytuacji? Wówczas można wystąpić o otrzymanie odszkodowania, tak jak w przypadku opóźnionego lotu. Wszystko będzie jednak zależało od tego, w jakim terminie podróżni zostaną poinformowani o odwołaniu rejsu. Jeśli termin jest krótszy niż 14 dni do wylotu, wówczas odszkodowanie będzie się należało, chyba że:

– linie lotnicze zaoferują inny lot, w podobnym terminie;

– do opóźnienia nie doszło z winy przewoźnika. 

To oznacza, że gdy odwołaniu loty winne będą np. warunki atmosferyczne, wówczas odwołanie lotu nie będzie stanowiło podstawy dla wystąpienia o odszkodowanie. Linie lotnicze – zwłaszcza te tanie – często nadużywają jednak tego argumentu. W „starciu” z pojedynczym klientem wykorzystują swoją uprzywilejowaną pozycją dużego gracza i brak doświadczenia podróżujących. W negocjacjach z nimi warto więc zaufać specjalistom, którzy wiedzą w jaki sposób uargumentować wniosek i co zrobić, gdy pełnomocnicy przewoźnika pozostają nieugięci. 

Wysokość odszkodowania

Odszkodowanie za opóźniony lot Wizz Air, Ryanair czy innych popularnych liniach lotniczych, będzie zależała od długości lotu i zgodnie z przepisami Rozporządzenia przedstawia się następująco:

– 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;

– 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;

– 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej. 

Ważne jest to, że rozporządzenie obejmuje swoim zakresem tylko loty które rozpoczynają się lub kończą w Unii Europejskiej, jeżeli przewoźnika ma zarejestrowaną siedzibę na jej terytorium. Jeżeli natomiast są to pozaunijne linie, wówczas lotnisko początkowe musi być zlokalizowane w państwie należącym do UE. 

Inne formy rekompensaty

Zgodnie z rozporządzeniem, przy opóźnieniach opisanych powyżej, podróżni mogą także liczyć na darmowy posiłek i napoje, możliwość skorzystania z noclegu, transportu do hotelu oraz możliwość podjęcia kontaktu tj. rozmowy lub wysłania wiadomości.

Ponadto, jeśli w związku z opóźnieniem podróżny poniósł jakiekolwiek dodatkowe koszty, powinien zachować paragony oraz dołączyć je do wniosku o odszkodowanie. Przewoźnik na obowiązek zwrócić poniesione przez niego wydatki. 

Odmowa wejścia na pokład

Oprócz przypadków opóźnienia i odwołania lotu, Rozporządzenie poświęciło kilka artykułów przypadkom odmowy wejścia pasażerów na pokład. Kiedy może dojść do takiej sytuacji? Najczęściej ma ona miejsce, gdy przewoźnik sprzedaje więcej biletów aniżeli znajduje się miejsce w samolocie. Zjawisko to nazywane jest „overbookingiem”. Wówczas, przewoźnik powinien poszukać ochotników, którzy zdecydują się odstąpić od wejścia na pokład za obiecaną rekompensatę. Jeżeli jednak to się nie uda, przewoźnik sam decyduje o odmowie przyjęcia pasażerów na pokład. W przypadku odmowy przyjęcia pasażerów na pokład wbrew ich woli, obsługujący przewoźnik lotniczy niezwłocznie wypłaca im odszkodowanie. 

Wnioski

Mimo, iż Rozporządzenie normuje przypadki, w których za opóźniony lub odwołany lot, pasażerom przysługuje prawo do odszkodowania, przewoźnicy niechętnie realizują swój ustawowy obowiązek. Tymczasem, przestrzeń powietrzna z każdym rokiem jest coraz bardziej zatłoczona, a to sprzyja powstawaniu opóźnień i odwoływaniu połączeń. Popularyzacja tanich linii lotniczych sprzyja coraz większej liczbie zaniedbań w zakresie praw pasażerów oraz postępowań w sprawie odszkodowań. 

Jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji – nie załamuj rąk. Na rynku jest wielu specjalistów, znających temat od podszewki. Wykorzystaj ich wiedzę i doświadczenie, aby otrzymać od przewoźnika należne ci odszkodowanie.